بازاریاب(معرفی،رشته،شغل،معایب و محاسن)

دسته بندی ها : خدماتی, معرفی مشاغل 10 آذر 1397 عباس نیازی 543 بازدید
بازاریاب

بازاریاب

بازاریاب

بازاریاب

بازاریاب کسی است که با معرفی یک کالای مشخص آشنا کردن خریداران و مصرف کنندگان با آن ، میزان تقاضا برای آن محصول و خدمات کارخانه یا شرکت سازنده آن را بالا می برد.

ویژگی های بازاریاب

روابط عمومی بالا و فن بیان خوبی دارد: بازار یاب برای برقرار کردن ارتباط با دیگران و تبادل موثر اطلاعات به روابط عمومی قوی و بیان شیوا احتیاج دارد.

هوش هیجانی و انعطاف پذیری بالای دارد: از آنجا که محیط کار بازاریاب ثابت نیست ، او باید بتواند به سرعت خود را با محیط و افراد جدید تطبیق دهد. در واقع، بازاریابان با کسب بیشترین اطلاعات یاز محیط و افراد ، مناسب ترین تصمیم را برای پیشبرد اهداف خود می گیرند.

پشتکار فراوان دارد: بازاریاب باید پشتکار و پایداری داشته باشد و با دیدن سختی کار ، آن را رها کند و با بررسی هر موقعیت ، بهترین راهکار را پیشنهاد دهد.

تفکر خلاق دارد: بازاریاب با ایجاد خلاقیت در کار باعث توسعه و پیشرفت کار می شوند.

ورود به شغل

داشتن تحصیلات دانشگاهی یکی از رشته های مدیریت ( مخصوصا مدیریت بازرگانی و MBA ) به رشد سریع بازاریاب کمک میکند . ( در شرکت های بزرگ حتی ممکن است بازاریاب ارتقا پیدا کند و مدیر عامل شود.)

با این حال ، داشتن « هوش هیجانی» ،«تجربه» ، « اگاهی از اصول بازاریابی» بیشتر از تحصیلات دانشگاهی در این شغل اهمیت دارند . بازاریاب باید اطلاعات جامعی نیز در زمینه روانشناسی ، جامعه شناسی و اقتصاد داشته باشد.

پیشرفت شغلی

تجریه ، رمز موفقیت بازاریاب است . اگر شما چندین سال به طور مداوم کار کنید و سابقه حرفه ای خوبی داشته باشید ، می توانید«مدیر فروش» شرکت ها و کارخانه ها شوید.

فضای شغلی

شرایط و ظوابط کاری بازاریاب ها با توجه به سطح کیفی کار و نوع فعالیت آن ها متفاوت است ولی آنچه اهمیت دارد این است که آن ها باید روابط کاری سازنده و مناسبی با دیگر همکاران و مشتریان خود داشته باشند . بازاریاب در یک شرکت با بخش فروش ، بخش مالی ، بخش تولید ، مدیران آگهی و تبلیغات و مدیران سازمان در ارتباط است . در خارج از سازمان نیز مهم ترین تعامل آن ها با کانال های توزیع مانند عمده فروشان ، خرده فروشان و در نهایت مصرف کنندگان و عموم مشتریان است .

وظایف و مسئولیت ها

1-بررسی ویژگی های بازار ، فاکتور های افزایش قیمت و برآورد قیمت برای ایجاد تعادل میان اهداف شرکت و رضایت مشتریان.

2-بررسی روش های بازاریابی برای تدوین راه های تبلیغاتی جهت ارائه به مدیران آگهی و تبلیغات

3-مشورت با کارکنان بخش خرید و فروش برای اطلاع از خدمات و کالاهای مورد نیاز جهت ارائه آن به بازار

4-بررسی قیمت ها با در نظر گرفتن مکان جغرافیایی و توجه به قیمت گذاری ، پورسانت ( پرداخت در صد معینی از منفعت ) و تخفیف (برای بالا بردن سطح فروش)

5-بازاریاب پس از کسب تجربه عملی در مدیریت می تواند در کل سازمان تحول ایجاد کند . او ضمن مدیریت ، به کار آفرینی و ایجاد اشتغال های جدید می پردازد ؛ ضمن آنکه به مدیران سازمان خدمات مشاوره ای ارائه می کند.

محاسن شغل بازاریابی

این شغل به شما کمک می کند که مهارت های عمومی زندگی خود را افزایش دهید. برای مثال ، بررسی موضوعات از دیدگاه های مختلف و انتخاب بهترین تصمیم ، ارتقای روابط عمومی ، تحلیل شرایط جامعه ، بخشی از این شغل محسوب می شوند ، می توانند در زندگی خصوصی شما هم مفید باشند و همچنین بازاریاب ها با پول و شرایط سیاسی و اقتصادی هر کشور سروکار دارند؛ بنابراین ؛ با تصمیمات خود می توانند بر سود یک کشور ( در حد کلان ) تاثیر بگذارند . پس آن ها هیجان زیادی را در کنار کار خود تجربه می کنند.

اهمیت شغلی

بازاریابی در بسیاری از کشور ها بیشترین تاثیر را بر تصمیمات مدیران در بخش تولید می گذارد صاحیان صنایع می خواهند در کار خود ریسک ها را کاهش دهند، نیاز بازار را بشناسند و مشتریان بیشتری جذب کنند . هیچ یک از این موارد هم بدون حضور بازاریاب تحقق نمی یابد . بازاریاب پس از آنکه نیاز مشتریان را می شناسد ، کالاهای مورد نیاز آنان با کیفیت خوب در اختیارشان می گذارد.

لطفا سوالات و اطلاعات خود را در قسمت نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذاریدwww.mivezendegi.ir

عباس نیازی

عباس نیازی هستم کارشناسی ارشد مشاوره خانواده،یک معلم و یک مشاور در سایت میوه زندگی یاد می گیریم که با تکنیک های ساده و کاربردی چطور از نظر تحصیلی و رفتاری و ارتباطی رشد کنیم

عضو کانال تلگرام شو تا پست ها و وویس های جدید رو اول از همه ببینی عضویت در کانال

فکر میکنم از این مقالات هم خوشت میاد

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    0