مهندسی برق(معرفی شغل،رشته،گرایش ها،درآمد،فرصت های شغلی)

مهندسی برق

مهندسی برق

مهندسی برق

مهندسی برق(معرفی شغل،رشته،درآمد،فرصت های شغلی)

مهندس برق کسی است که در زمینه تولید، توزیع و تبدیل برق دانش و مهارت لازم را دارد . از تلاش مهندسان برق در منازل برای مصارف خانگی و در کارخانه ها برای مصارف مانند گرم کننده (هیتر ) ها و کوره های ذوب استفاده می شود .

مهندس برق چه خصوصیاتی باید داشته باشد:

  • باهوش و دارای ذهنی پویاست : مهندسی برق از سخت ترین رشته های دانشگاهی است . پس هوش در این رشته اهمیت بسیار زیادی دارد
  • دارای درک عمیق و تجسم فضایی (چند بعدی ) می باشد
  • دقیق ، متهد و دلسوز است : به دلیل سرو کار داشتن با یک نیروی نامرئی که میتوان جان انسان ها را به خطر افکند ، تعهد و دقت از ضروری ترین ویژگی های یک مهندس برق است .
  • توانایی برقراری ارتباط با دیگران و کار گروهی را داشته باشد

https://mivezendegi.ir/shop/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8-%d8%aa%d8%a7-%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d8%ba%d8%a7%d9%84-%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%b6%db%8c-%d9%81%db%8c%d8%b2%db%8c%da%a9/

چطور مهندس برق شویم:

  • از طریق سازمان فنی حرفه ای و کار دانش:رشته هایی چون برق ساختمان ، الکترونیک و الکتروتکنیک را طی دوره هایی آموزش می دهند و علاقمندان می توانند مهارت های لازم رشته برق را در این دوره ها به صورت عملی  کسب کنند ، اما دریافت مدرک کارشناسی برای ورود به حرفه مهندسی برق ضروری است .
  • از طریق هنرستان فنی حرفه ای:رشته برق قدرت(الکتروتکنیک)
  • از طریق شاخه نظری و رشته ریاضی

دروس و گرایش های مهندسی برق چیست؟

رشته‌ مهندسی برق‌ در مقطع‌ کارشناسی دارای‌ 4 گرایش‌ الکترونیک‌، مخابرات‌، کنترل‌ و قدرت‌ است‌.

گرایش‌ الکترونیک‌:

گرایش‌ الکترونیک‌ به‌ دو زیربخش‌ عمده‌ تقسیم‌ می‌شود. بخش‌ اول‌ میکروالکترونیک‌ است‌ که‌ شامل‌ علم‌ مواد، فیزیک‌ الکترونیک‌، طراحی‌ و ساخت‌ قطعات‌ از ساده‌ترین‌ تا پیچیده‌ترین‌ آنها است‌ و بخش‌ دوم‌ نیز مدار و سیستم‌ نامیده‌ می‌شود و هدف‌ آن‌ طراحی‌ و ساخت‌ سیستم‌ها و تجهیزات‌ الکترونیکی‌ با استفاده‌ از قطعات‌ ساخته‌ شده‌ توسط‌ متخصصان‌ میکروالکترونیک‌ می‌باشد.برای مثال یک سیستم گیرنده رادیو نمونه‌ای از کنار هم قرار دادن قطعات مختلف الکترونیکی برای دریافت موج ارسال شده از سوی فرستنده به گیرنده است؛ یعنی یک سیستم فرستنده و گیرنده برای کار، هم به قطعات الکترونیکی و هم به سیستم‌های متشکل از قطعات الکترونیکی نیاز دارد. و این شامل بسیاری از دستگاه‌های الکتریکی از جمله سیستم پمپ مصنوعی تأمین کننده ضربان قلب، سیستم رله و حفاظت در یک نیروگاه برق و یا سیستم هدایت اتوماتیک یک هواپیما می‌شود.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌:

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ مهندسی برق‌:

ریاضی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، برنامه‌سازی‌ کامپیوتر، محاسبات‌ عددی‌، فیزیک‌، کارگاه‌ عمومی‌، کارگاه‌ برق‌، زبان‌ تخصصی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، مدارهای‌ الکتریکی‌، اندازه‌گیری‌ الکتریکی‌، الکترومغناطیس‌، الکترونیک‌، ماشین‌های‌ الکتریکی‌، مدارهای‌ منطقی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها، سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌، بررسی‌ سیستم‌های‌ قدرت‌، مخابرات‌، پروژه‌ کارشناسی‌، کارآموزی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ الکترونیک‌:

فیزیک‌ مدرن‌، فیزیک‌ الکترونیک‌، الکترونیک‌ صنعتی‌، تکنیک‌ پالس‌، معماری‌ کامپیوتر، میکروپروسسور، مدارهای‌ مخابراتی‌، پروژه‌ آزمایشگاه‌ الکترونیک‌.(بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ رشته‌ همراه با آزمایشگاه‌ است‌.)

گرایش‌ مخابرات‌:

مخابرات‌ از دو گرایش‌ میدان‌ و سیستم‌ تشکیل‌ می‌شود. که‌ در گرایش‌ میدان‌، دانشجویان‌ با مفاهیم‌ میدان‌های‌ مغناطیسی‌، امواج‌، ماکروویو، آنتن‌ و … آشنا می‌شوند تا بتوانند مناسب‌ترین‌ وسیله‌ را برای‌ انتقال‌ موجی‌ از نقطه‌ای‌ به‌ نقطه‌ دیگر پیدا کنند. برای مثال اگر بخواهیم سیگنالی را از یک ایستگاه تلویزیونی به گیرندگان تلویزیونی منتقل کنیم ابتدا باید این سیگنال را از طریق آنتن‌های خاص به صورت امواج منتشر ساخته و سپس در طرف گیرنده نیز آنتن‌های خانگی باید بتوانند این امواج را از فضا دریافت کنند تا از طریق دستگاه تلویزیون این امواج به امواج صوت و تصویر تبدیل شود. قابل ذکر است تمامی این ارسال‌ و انتقال امواج، در حوزه گرایش میدان قرار می‌گیرد. در گرایش‌ سیستم‌ نیز دانشجویان‌ فرا می‌گیرند که‌ چگونه‌ سیگنال‌ها را از شکلی‌ به‌ شکل‌ دیگر تبدیل‌ کنند. برای مثال در همان سیستم تلویزیونی برای انتقال سیگنالی از اتاق تولید به آنتن، احتیاج به دستگاه فرستنده است که این دستگاه ترکیبی از قطعات الکترونیک بوده و به شیوه‌ای طراحی شده است که می‌تواند سیگنال تولید شده در آن محیط را به صورتی در‌آورد که به وسیله آنتن‌های فرستنده قابل ارسال باشد. از سوی دیگر در منازل نیز دستگاه تلویزیون یا رادیو شامل انواع سیستم‌های مخابراتی است که این سیستم سینگال‌های دریافتی از آنتن را تبدیل به سینگال صوت و تصویر می‌کند. همچنین‌ یکی‌ از فعالیت‌های‌ عمده‌ مهندسی مخابرات‌ گرایش‌ سیستم‌، طراحی‌ فیلترهای‌ مختلفی‌ است‌ که‌ می‌توانند امواج‌ مزاحم‌ شامل‌ نویز‌ یا پارازیت‌ را از امواج‌ اصلی‌ تشخیص‌ دهند و آنها را حذف‌ کنند‌ و تنها امواج‌ اصلی‌ را از آنتن‌ دریافت‌ نمایند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مخابرات‌:

الکترونیک‌ (تخصصی‌)، مدارهای‌ مخابراتی‌، مخابرات‌ ، فیلترها و سنتز مدارها، میدان‌ها و امواج‌، آنتن‌، مایکروویو، سیستم‌های‌ انتقال‌ ، اصول‌ میکروکامپیوتر. (بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ رشته‌ همراه با آزمایشگاه‌ است‌.)

گرایش‌ کنترل‌:

هدف‌ این‌ علم‌، کنترل‌ خروجی‌های‌ یک‌ سیستم‌ بر مبنای‌ ورودی‌های‌ آن‌ و با توجه‌ به‌ شرایط‌ ویژه‌ و نکات‌ مورد نظر طراحی‌ آن‌ سیستم‌ است. علم‌ کنترل‌ فقط‌ در مهندسی برق‌ مورد استفاده‌ قرار نمی‌گیرد بلکه‌ در شاخه‌های‌ دیگری‌ از علوم‌ مهندسی و حتی‌ علوم‌ انسانی‌ کاربرد دارد. برای مثال در یک کارخانه نورد برای آنکه بتوان قطعات آهنی را به شکل مورد نظر درآورد، لازم است که دو قطعه اصلی نورد که توسط موتورهای الکتریکی چرخانده می‌شوند، دارای چرخش یکسانی باشند واین یکسانی در چرخش نیاز به سیستم کنترل بسیار دقیقی دارد که یک مهندس برق گرایش کنترل می‌تواند این کار را با طراحی یک مدار الکتریکی انجام دهد. در کل‌ هدف‌ مهندسی کنترل‌، طراحی‌ سیستمی‌ است‌ که‌ بتواند عملکرد یک‌ دستگاه‌ را در حد مطلوب‌ حفظ‌ کند. خودکار کردن‌ یا اتوماتیک‌ کردن‌ خط‌ تولید، یکی‌ دیگر از فعالیت‌های‌ مهندسی کنترل‌ است‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ کنترل‌:

الکترونیک‌ صنعتی‌، اصول‌ میکروکامپیوترها، ترمودینامیک‌، سیستم‌های‌ کنترل‌ دیجیتال‌ و غیرخطی‌، جبر خطی‌، سیستم‌های‌ کنترل‌ پیشرفته‌، مبانی‌ تحقیق‌ در عملیات‌، مکانیک‌ سیالات‌، ابزار دقیق‌. (بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ رشته‌ همراه با آزمایشگاه‌ است‌).

گرایش‌ قدرت‌:

هدف‌ اصلی‌ مهندسین‌ این‌ گرایش‌، تولید برق‌ در نیروگاه‌ها، انتقال‌ برق‌ از طریق‌ خطوط‌ انتقال‌ و توزیع‌ آن‌ در شبکه‌های‌ شهری‌ و در نهایت‌ توزیع‌ آن‌ برای‌ مصارف‌ خانگی‌ و کارخانجات‌ است‌. بنابراین‌ یک‌ مهندس‌ قدرت‌ باید به‌ روش‌های‌ مختلف‌ تولید برق‌، خطوط‌ انتقال‌ نیرو و سیستم‌های‌ توزیع‌ آشنا باشد. دانشجویان‌ این‌ رشته‌ در شاخه‌ تولید با انواع‌ نیروگاه‌های‌ آبی‌، گازی‌، سیکل‌ ترکیبی‌ و … آشنا می‌شوند. در بخش‌ انتقال‌ و توزیع‌ نیز روش‌های‌ مختلف‌ انتقال‌ برق‌ اعم‌ از کابل‌های‌ هوایی‌ و زیرزمینی‌ را مطالعه‌ می‌کنند. یکی‌ دیگر از شاخه‌های‌ قدرت‌، ماشین‌های‌ الکتریکی‌ است.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ قدرت‌:

ماشین‌های‌ الکتریکی‌ تخصصی‌، حفاظت‌ و رله‌، تأسیسات‌، تولید و نیروگاه‌، عایق‌ و فشار قوی‌، ماشین‌های‌ مخصوص‌.

توانایی‌های‌ لازم‌ 

مهندسی برق‌ نیز مانند مابقی‌ رشته‌های‌ مهندسی بر مفاهیم‌ فیزیکی‌ و اصول‌ ریاضیات‌ استوار است‌ و هرچه‌ دانشجویان‌ بهتر این‌ مفاهیم‌ را درک‌ کنند، می‌توانند مهندس‌ بهتری‌ باشند. دانشجوی‌ برق‌ باید ذهنی‌ خلاق‌ و تحلیل‌گر داشته‌ باشد. همچنین‌ به‌ کار با وسایل‌ برقی‌ علاقه‌ داشته‌ باشد چون‌ گاهی‌ اوقات‌ دانشجویانی‌ وارد این‌ رشته‌ می‌شوند که‌ در ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ هستند اما در کارهای‌ عملی‌ ضعیف‌اند.

فرصت های شغلی مهندس برق:

مهندسان برق (قدرت ) برای کار جذب شرکت ها، کارخانه ها و موسسات دولتی و خصوصی (نیروگاه ، پست های برق ، شرکت های مهندسین مشاور ، شرکت های پیمانکاری و …) می شود محیط کاری آن ها باید شرایط ایمنی لازم را داشته باشد ؛ چرا که در نیروگاه های بزرگ حتی در فاصله دومتری کابل های فشار قوی نیز بای اصول ایمنی رعایت شود و در غیر اینصورت خطر برق گرفتگی وجود دارد . بنابراین ، مهم ترین شرط در محیط کاری ایمنی افراد است .

تعامل شغلی این مهندسان با افراد تحصیل کرده در سایر گرایش های مهندسی برق و همچنین با توجه به نوع مسئولیتی هر چه بیشتر در این رشته می شود.

درآمد مهندسی برق:

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس برق در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل مهندس برق، کارشناس فنی،کارشناس مخابرات، کارشناس ابزار دقیق، کارشناس پشتیبانی، سرپرست بازرسی، مسئول تاسیسات، مدیر تولید، مدیر کارخانه و … می باشند که یک مهندس برق می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای مهندس برق در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مهندسان برقی که در سمت سرپرست فنی در رده سرپرست کار می کنند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۸۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۳۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۵۰۰۰۰۰ تومان را داشته اند.

وظایف و مسئولیت های مهندسی برق چیست؟

1-      نقشه کشی الکتریکی

2-      طراحی تاسیسات برقی صنعتی یا ساختمانی

3-      ارزیابی و برآورد پروژه های برقی

4-      محاسبات الکتریکی

5-      مشاوره با کارفرمایان

6-       نظارت بر اجرا ، اجرا ، تعمیرات و عیب یابی

7-      سرپرستی کارگاه برق و… .

مهندس برق با تمام ادوات و وسایل مورد نیاز این مراحل (مانند مولد ، شبکه های توزیع برق ، پست های توزیع برق و … ) آشنایی کامل دارد ، بنابراین در موقع لزوم به طراحی ، اجرا ، رفع عیب و … می پردازند .

معایب و محدودیت های شغل مهندسی برق چیست؟

یک مهندس برق می بایست همیشه در برابر کار خود به دیگران پاسخگو باشد و هیچ گونه سهو و خطایی نداشته باشد ؛ چرا که با جان انسان ها در ارتباط است و این فشار روانی از محدویت های این شغل محسوب می شود . در واقع ، این مهندسان با نیروی برق در ارتباط اند که در صورت بی دقتی آن ها می تواند صدممات مالی و جانی سنگینی در بر داشته باشد .

باید بدانید که به دلیل کم بودن اختلاف بین واحد های درسی (حدود 20 واحد) گرایش های این رشته ، دیده شده است که مهندسان سایر گرایش ها نیز در مشاغل گرایش قدرت مشغول به کار می شوند 

بقیه رشته های مهندسی معروف کدام است؟

مکانیک

صنایع

عمران

معماری

نفت

هوافضا

هسته ای

متالورژی

معدن

فضای سبز

کشاورزی

شهرسازی

نساجی

نرم افزار

رباتیک

سخت افزار

برنامه نویسی

راه آهن

پلیمر

فناوری اطلاعاتIT

پزشکی

لطفا اطلاعات و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.www.mivezendegi.ir

میوه زندگی در شبکه های اجتماعی

2 نظر در “مهندسی برق(معرفی شغل،رشته،گرایش ها،درآمد،فرصت های شغلی)

  1. هادی گفت:

    عالی بود

    1. ممنونم لطف دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من