چگونه هیجانات منفی را کنترل کنیم؟

تکنیک های غلبه بر احساسات منفی

تکنیک های کنترل احساسات منفی

اگر احساسات منفی سراغتان بیاید می توانید کنترل کنید؟

با احساسات منفی خود چطور برخورد میکنید؟

از تکنیک های تنظیم هیجان اطلاعی دارید؟

زمانی که درگیر احساسات منفی می شویم هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم چرخه افکار منفی که به احساسات منفی و درنتیجه حال بد منجر می شود بارها تکرار می شود

برای این که بتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم و حالمان را خوب نگه داریم چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

در اینجا در مورد تکنیک هایی صحبت می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید حال خود را در بدترین شرایط خوب نگه دارید

پس اگر شما هم دوست دارید که در بدترین شرایط حال خود را خوب نگه دارید و هیجان خود را تنظیم کنید این تکنیک ها را یاد بگیرید و از آن ها استفاده کنید

در اینجا در مورد تکنیک هایی صحبت می کنیم که باعث تمرکز دوباره بر بدن و ذهن می شود

احساسات منفی
احساسات منفی

۱-پذیرش احساسات برای رد شدن از آن ها:

اولین قدم برای پذیرش احساسات این است که ابتدا تشخیص دهیم چه زمانی آن ها از دسترس ما خارج می شوند و دیگر تسلطی بر آن ها نداریم

پس زمانی که درگیر این احساسات می شوید از خود بپرسید که از نظر جسمی و روانی چه تغییراتی در من رخ می دهد این تغییرات را ببیند

-شما ممکن است واکنش های جسمی مانند سفت شدن عضلات و یا ضربان قلب سریع تر و تنفس سریع را تجربه کنید

-از نظر ذهنی،ممکن است شروع به از دست دادن تمرکز کنید،احساس اضطراب ویا وحشت کنید ویا احساس کنید نمی توانید افکار خود را کنترل کنید.

پس ابتدا بفهمید چه زمانی درگیر احساسات منفی می شوید و پس از آن تغییرات ذهنی و بدنی خود را حس کنید مثلا وقتی مضطرب می شوید تمرکز حواس خود را از دست می دهید در کنار آن کف دستتان عرق می کند

دیدن این تغییرات و پذیرش آن ها هیجان منفی شمارا بشدت کاهش می دهد

احساسات منفی
احساسات منفی

۲-تنفس دیافراگمی برای کنترل هیجان:

زمانی که درگیر هیجانات مختلف می شوید معمولا تنفس شما خارج از کنترل می شود و همین امر باعث اضطراب بیشتر در شما می شود برای این که بتوانید هیجان خود را کنترل کنید سعی کنید تنفس خود را به حالت عادی برگردانید

برای این کار سعی کنید چند تنفس عمیق داشته باشید

برای این کار یک دست خود را بر روی شکم و دیگری را روی قفسه سینه خود قرار دهید با چهار شماره تنفس داشته باشید طوری که دستی شما روی شکم جلو بیاید و به مدت دو تا چهار ثانیه تنفس خود را نگه دارید و بعد از آن با چهار شماره نفس خود را خالی کنید طوری که حرکت دست خود را بر روی سینه حس کنید

۶تا۱۰نفس عمیق بشدت اضطراب و استرس شما را کاهش می دهد فقط سعی کنید تنفس خود را با این کار یک دست کنید

احساسات منفی
احساسات منفی

۳-حواس پنج گانه را برای برگرداندن تمرکز به کاربگیرید:

زمانی که درگیر هیجانات منفی می شویم ناخودآگاه تماس لحظه ای ما را زمان قطع می شود نمی دانیم کجا هستیم و چیزی را در زمان درک نمی کنیم برای این که بتوانید بر این هیجانات فایق شوید تمام حواس پنج گانه خود را در آن لحظه به کار بگیرید

-یکی از راه هایی که می توانیم از حواس پنج گانه استفاده کنیم حرف زدن با صدای بلند است زمانی که درگیر هیجانات می شوید و از زمان حال جدا می شوید با صدای بلند صحبت کنید این کار باعث برگرداندن حواس شما و در نتیجه به کارگیری قوه تفکر و در نتیجه کاهش عواطف می شود

در کنار بلند صحبت کردن سعی کنید چیزهایی که در دست دارید را لمس کنید اگر بویی می آید آن را استشمام کنید و به دوروبرن خود نگاه کنید اگر تابلویی می بینید با صدای بلند ان را توصیف کنید

می توانید چای برای خود بریزید و پس از بو کردن،آن را مزه کنید

ما با بکارگیری حواس پنج گانه خود هم تمرکز بیشتری بدست می آوریم و هم هیجانات از دسترس خارج شده خود را کنترل می کنیم

احساسات منفی
احساسات منفی

۴-عضلات خود را آرام کنید:

قسمت های مختلف بدن خود را حس کنید و ببینید تنش و گرفتگی در کدام قسمت قرار دارد زمانی که منطقه گرفتگی و استرس را پیدا کردید سعی کنید به صورت آرام تنش را رفع کنید

می توانید از صورت خود شروع کنید قسمت های مختلف آن را حس کنید بعد گردن و سپس شانه ها و قفسه سینه،دست ها و انگشت های دست و سپس پاها و انگشت های پا،هر منطقه ای که تنش در آن وجود دارد را شل کنید تا تنش از بدن شما خارج شود با این کار آرامش ذهنی خود را بدست می آورید

اگر در آرام کردن عضلات خود مشکل دارید از روش آرامش پیش رونده عضلات و یا PMR استفاده کنید در این روش هر عضله را به صورت گروهی تحت فشار و تنش قرار می دهید و سپس رها می کنید

از انگشتان پا شروع کنید و اول تحت فشار و تنش قرار دهید و سپس رها کنید این روش برای زمانی هست که نمی توانید منطقه تنش را پیدا کنید

احساسات منفی
احساسات منفی

۵-خود را در یک مکان امن و آرام تجسم کنید:

زمانی که درگیر احساسات منفی می شود خود را در مکانی که در آن احساس امنیت و آرامش دارید تجسم کنید این مکان هرجایی می تواند باشد

از ساحل گرفته تا جنگل و یا یک کلبه وسط یک جنگل هرجایی که باشد برای شما در ان مکان احساس امنیت و آرامش وجود دارد

در این مکان چه چیزهایی می بینید دوروبر خود را ببینید دست های خود را ببینید چیزی از روی زمین بردارید و لمس کنید و هم چنین اگر بویی می آید استشمام کنید

اگر صدایی می اید این صدا را تجسم کنید در این مکان از تمام حواس خود استفاده کنید

اگر احساسات منفی باز هم به سراغ شما می اید می توانید آن را به صورت جسمی تجسم کنید می توانید ان را مثل یک سنگ تجسم کنید که دردست دارید و به دوردست ها پرت می کنید هرچیزی که تجسم می کنید آن را به دوردست ها پرت کنید

احساسات منفی
احساسات منفی

۶-جعبه و یا کتاب شادی درست کنید:

یک جعبه و یا کتاب درست کنید و آن را پر از خاطرات خوب خود کنید می توانید سکه های دوران بچگی خود را قرار دهید و یا عکس های دوران بچگی و یا می توانید با بلیط اتوبوسی که در آن سفر بسیار لذت بردید را داخل آن قرار دهید

و یا می توانید تشکر افراد مختلف به خاطر کاری که کردید را در آن قرار دهید

هرچیزی که فکر می کنید خاطرات خوبی برای شما بوجود اورده است داخل آن کتاب و یا جعبه قرار دهید

زمانی که حالتان بد است احساسات منفی به سراغتان آمده است به این جعبه و یا کتاب مراجعه کنید و با دیدن این نشانه های شادی حالتان را بهتر کنید

از همین امروز این جعبه را برای حال خوب خود ایجاد کنید

لطفا این ۶تکنیک را در زمان احساسات منفی انجام دهید تا نتایج شگفت انگیز آن را ببیند و لطفا اگر سوال و یا تجربه ای در این زمینه داشتید با ما در میان بگذارید WWW.MIVEZENDEGI.IR

3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    بسیار عالی و تاثیر گذار.سپاس

    1. عباس نیازی می گوید

      ممنون بابت نظرتون

  2. LarrySasia می گوید

    If you should look for for that pro aid together with your tailor made essay, explore paper, phrase paper, dissertation or some other bit of producing, you happen to be suggested to show.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.