چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟

تکنیک های ساده و کاربردی برای فراموشی خاطرات تلخ گذشته

۶قدم تا فراموشی کامل خاطرات تلخ گذشته

زندگی هیچ وقت دقیقا مطابق میل ما پیش نمی رود ممکن است اتفاقاتی پیش بیاید که هیچ وقت مورد رضایت ما نیست خاطراتی را تجربه کنیم که هیچ وقت دوست نداشته باشیم که باز در ذهن ما مرور شوند

ولی تجربیات و خاطرات تلخ گذشته همیشه مانند اهرمی در زندگی ما حضور غیرفیزیکی دارند

گاهی چنان خاطرات گذشته مارا احاطه می کنند که جز تلخی و افسردگی نتیجه ای برای ما بوجود نمی آورند ممکن است به قرص هایی متوسل بشویم بلکه فشار افکارمان کمتر شود ولی باز هم اثر دائمی ندارد

در اینجا تکنیک هایی را با هم مرور می کنیم که با استفاده از آن ها می توانیم حجم بسیار زیادی از این خاطرات بد را از ذهن خود دور کنیم و درنتیجه بتوانیم زندگی آرام تری را تجربه کنیم

خاطرات تلخ گذشته
خاطرات تلخ گذشته

۱-از اشیاء و مکان هایی که باعث یاداوری آن خاطره می شوند دوری کنید:

بعضی مکان ها،اشیاء باعث یاداوری خاطرات بد در ذهن ما می شوند تاجایی که می توانید از آن ها دوری کنید به عنوان مثال ، شاید خاطره بد شما مربوط به حادثه ای باشد که در مدرسه ابتدایی شما اتفاق افتاده است ، و هر بار که از کنار مدرسه می گذرید ، به خاطر می آورید که چه اتفاقی افتاده است.

برای رفتن به سرکار خود از مسیر جدیدی بروید که دیگر آن خاطر بد برای شما تداعی نشود

اگر بتوانید برای مدتی مانع از تجدید خاطره دوباره شوید می توانید امیدوار باشید که آن خاطره بد از ذهن شما محو می شود و جایگزین آن خاطرات خوب قرار می گیرد

البته ما به طور کامل نمی توانیم از تداعی خاطره جلوگیری کنیم بلکه سعی می کنیم تا حدودی از تداعی دوباره آن جلوگیری کنیم تا به مرور محو شود

خاطرات تلخ گذشته
خاطرات تلخ گذشته

۲-تکنیک قصد تناقض:

زمانی که اولین بار خاطره ای را به یاد می آوریم ممکن است چون گاردی نسبت به آن دارید باعث اضطراب و حتی حال بد شما شود زیرا نمی خواهید که به آن فکر کنید

تکنیک قصد تناقض به ما یاد می دهد که به چیزی که از آن هراسان هستید فکر کنید و عمل کنید

تلاش برای سرکوبی یک خاطره گاهی چنان به آن خاطره نیرو می دهد که با ده ها برابر قدرت به ما فشار می آورد

به جای اینکه آن را از ذهن خود دور کنید ، بیاد خود بیاورید که چه اتفاقی افتاده است. به این فکر کنید تا زمانی که این خاطره زهر و نیش خود را از دست ندهد همیشه وقتی به یاد شما می آید باعث آزار شما می شود پس وقتی این کار را انجام دهید ، دیگر دردناک نخواهد بود.

در بعضی موارد ، فکر کردن در مورد یک خاطره بد می تواند حالت وسواسی به خود بگیرد اگر فکر می کنید که حتی بعد از فکر کردن در مورد خاطره هنوز هم قدرت صدمه زدن به شما را دارد ، برای خلاص شدن از خاطره بد روشی دیگر را امتحان کنید.

خاطرات تلخ گذشته
خاطرات تلخ گذشته

۳-خاطره را دستکاری کنید:

هر وقت چیزی را به خاطر می آورید ، خاطره را کمی تغییر دهید می توانید شکافی بین خاطره بوجود بیاورید و اتفاق مورد علاقه خود را در آن بگنجانید شما می توانید با جایگزین کردن قسمتهای بد یک خاطره با اطلاعات مختلف ذهن خود را گول بزنید. در نهایت ، شما شروع به یادآوری نسخه تغییر یافته خواهید کرد

به عنوان مثال ، مثلا کسی به شما توهین کرده است که هیج وقت از ذهن شما پاک نمی شود وقتی به یاد می آورید می توانید قسمت های مختلف آن را تغییر دهید

هر بار که به خاطره فکر کنید ، کمی متفاوت خواهد بود. اگر هر بار به جای احساس بد روی احساسات خوب تمرکز کنید ، حافظه شروع به تغییر در لحن می کند. و به مرور قدرت صدمه زدن به شما را از دست می دهد

خاطرات تلخ گذشته
خاطرات تلخ گذشته

۴-روی خاطرات شادتر تمرکز کنید:

مغز ما گاهی اوقات شبیه به رودخانه ای است که حرکت در آن بسیار سخت است و اگر مراقب نباشید خود را در خاطرات تلخ غرق می کنید به ذهن خود آموزش دهید که به جای خاطرات بد روی خاطرات شاد حرکت کند

زمانی که خاطره بدی یادتان می آید به صورت کاملا خودآگاهانه خاطره شادی را به ذهن خود برسانید و تفکر خود را روی خاطره ای شادتر منتقل کنید

حافظه بد خود را با حافظه خوب وصل کنید. به عنوان مثال ، اگر نمی توانید از فکر کردن در مورد زمانی که جلوی دانش آموزان مدرسه سخنرانی کردید وو کل کلاس خندید رها شوید به این فکر کنید که بعد از آن اتفاق مثلا در سر صف کلاس از شما بابت درستان تقدیر شد یا معلمی به شما تبریک گفت و شمارا تحسین کرد.

هر بار که به خاطره بد فکر می کنید ، افکار خود را به خاطره خوب منتقل کنید.

خاطرات تلخ گذشته
خاطرات تلخ گذشته

۵-یاد بگیرید که در زمان حال باشید:

توجه به زمان حاضر ذهن آگاهی گفته می شود در ذهن آگاهی ما به جای توجه به گذشته و یا آینده ای که هنوز نیامده است ذهن خود را معطوف به زمان حاضر می کنیم و آگاهانه تمام حواس خود را به کار می گیریم که زمان حاضر را درک و لمس کنیم

مراقبه را امتحان کنید . بیشتر اشکال مراقبه همه مربوط به ذهن آگاهی است. تمرکز روی تنفس و رهایی ذهن شما از حواس پرتی به شما کمک می کند تا زندگی کامل تری در زمان حال داشته باشید. تمرین منظم مراقبه نه تنها به شما در تمرکز کمک می کند بلکه نشان داده شده است که باعث بهبود روحیه کلی می شود

خاطرات تلخ گذشته
خاطرات تلخ گذشته

۶-با کسی در مورد آن صحبت کنید:

با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود که به او اعتماد دارید صحبت کنید. می توانید از افراد دیگر مشاوره بگید تا داستانهای مشابه را با شما به اشتراک بگذارند ، و حتی به شما اطمینان دهند که شاید این حادثه آنقدر وحشتناک نبوده که شما فکر می کنید.

در صورت امکان با شخصی صحبت کنید که به این حادثه ربطی ندارد او می تواند دیدگاه و نگاه جدیدی نسبت به آن اتفاق به شما بدهد

ممنون بابت وقتی که گذاشتید لطفا سوالات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید www.mivezendegi.ir

احتمالا مقاله ها و ویدئوهای زیر مورد علاقه شما است:

چگونه استعدادمان را کشف کنیم؟

چطور قدرت ذهن خود را افزایش دهیم؟

چگونه حافظه بلند مدت را تقویت کنیم؟

چگونه حافظه کوتاه مدت را قوی کنیم؟

چگونه باهوش به نظر برسیم؟

چگونه بهترین خودم باشم؟

چگونه شجاع باشیم؟(قسمت اول)

چگونه شخصیتی قوی داشته باشیم؟

چگونه شخصیتی جذاب داشته باشیم؟

چطور با هر کسی ارتباط برقرار کنیم؟

چگونه نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.