چگونه با بد دهنی کودکان برخورد کنیم؟(غرغر و شکایت کودکان)

دسته بندی ها : مشاوره کودک 22 بهمن 1397 عباس نیازی 391 بازدید
غرغر و شکایت کودکان

غرغر و شکایت کودکان

غرغر و شکایت کودکان

غرغر و شکایت کودکان

چگونه با بد دهنی کودکان برخورد کنیم؟غرغر و شکایت کودکان

شاید وقتی اصطلاح بد دهنی را بشنوید تنها ناسزا گفتن یاد شما بیاید ولی به طور کلی ما گفتن کلمات ناخوشایند از سمت کودکان را بددهنی می گوییم

یکی از مهم ترین نگرانی های والدین در مورد فرزندان که همواره فکر آنها را مشغول کرده،این است که بهترین واکنش در مقابل گفتن کلمات ناخوشایند آنها چیست..

و ترس از این که مبادا در آینده فرزندشان فردی غرغرو یا ناسزاگو شود همیشه همراه والدین می باشد

کلمات ناخوشایندی که از دهان کودکان شنیده می شود معمولا شامل چهار دسته اصلی می شود غرغر و شکایت کودکان

-ناله کردن و غرزدن

-شکایت کردن

و حالا هر کدام از این مشکلات رفتاری کودکان را بررسی کرده و برای آنها راه حل ارائه می دهیم

1-ناله کردن و غر زدن:

یکی از شایع ترین رفتارهای کودکان معمولا ناله و غرزدن های مکرر آنها می باشد به طوری که اگر پدر یا مادر باشید می دانید که در طول روز چندین بار با غرزدن های فرزندتان مواجه هستید

به عنوان مثال:

علی 7سال دارد و به تازگی از مهمانی برگشته است و با ناله می گوید که نمی تواند بند کفش هایش را باز کند و شروع به گریه کردن نیز می کند

مادر او که می داند او می تواند این کار را انجام دهد می تواند سه واکنش مختلف در مقابل این گفته علی نشان دهد

الف:با او پاسخ می دهد و به شکلی عادی حرف می زند:

علی من نمی تونم بند کفشت را باز کنم خودت باید این کار رو انجام بدی

یا

بیا اینجا،عزیزم بیا بند کفش هات رو برات باز کنم

ب:به شکلی به فرزندتان می گویید که گریه و زاری و غز نزند و به مقابله با رفتار او برمی خیزید

علی بس کن دیگه داری خسته ام می کنی خودت می تونی بند کفش هات رو باز کنی چرا الکی می خوای منو اذیت کنی…

علی تو چرا همه چی رو با گریه و زاری و غر زدن از من میگیری.بدون گریه بگو ببینم چی میخوای

ج:گریه و زاری اورا به طور کامل نادیده بگیرید،گویی کودک به هیچ وجه چیزی نگفته است

علی:مامان من نمیتونم بند کفشم را باز کنم

مادر:سکوت

علی:با فریاد و ناله شدیدتر مامان من نمیتونم بند کفشم را باز کنم

مادر:سکوت

روش پاسخ گویی الف و ب باعث این می شود که ناله و زاری کردن به بخشی از رفتار کودک تبدیل می شود

ولی روش پاسخ گویی ج،اگر همیشه انجام شود(البته بدانید که درخواست فرزند شما منطقی نیست)و هیچ مورد استثنایی را پذیرا نشود،بچه ها دست از ناله و زاری کردن برخواهند داشت

ناله و گریه و زاری کردن و حتی بهانه گیری مستقیما از خودکودکانه کودک بروز می کند و اگر پدر و مادر به آن توجه کنند مانند خوراک دهی به خود کودکانه می باشد و این کار باعث تقویت رفتار ناله و گریه زاری کودک می شود

پس با بی توجهی،خوراک خودکودکانه را قطع می کنیم تا رفتار ناله و غرغر کردن کودک ادامه پیدا نکند

2-شکایت کردن:

شکایت کردن نیز مانند غرغر کردن می باشد اما با این تفاوت که برای فرزندان بزرگتر نیز اتفاق می افتد و والدین اکثرا از آن به نام بهانه گیری یاد می کنند

شکایت کردن ممکن است دلیل منطقی هم داشته باشد که معمولا والدین می توانند منطقی یا غیر منطقی بودن آن را به راحتی شناسایی کنند

اگر شکایت منطقی باشد باید از سمت والدین بررسی و حل شود

ولی اگر شکایت کردن غیر منطقی باشد واکنش والدین چه باید باشد؟

به این مثال توجه کنید:

پارسا 8ساله شروع به غذا خوردن می کند

این ماکارونی خیلی شوره من بدم میاد.اصلا نمیتونم بخورمش داره حالم بد میشه.مامان یه چیز دیگه برای من درست کن.

مادر پارسا:عزیزم خب این مزه خود غذا هست ما که نمک زیادی داخلش نریختیم

پارسا:ولی من نمی تونم بخورم این غذارو داره حالم بد میشه

مادر پارسا:ولی ما برای شام همین غذا رو داریم منم نمیتونم برات غذای دیگه ای درست کنم

پارسا:ولی من نمی تونم بخورم این ماکارونی رو خیلی شوره و اگه بخورم میارم بالا…

مادر پارسا:منم نمی تونم غذای دیگه ای برات درست کنم تو باید یاد بگیری که غذایی رو که دوست نداری رو هم بخوری و انقدر بهانه گیری نکنی

پارسا:ولی من از این غذا بدم میاد نمیتونم بخورمش خیلی شوره و داره حالمو بهم میزنه.من یه چیز دیگه می خوام

و ممکنه در این حالت پارسا بزنه زیر غذا و سفره غذا رو کثیف کنه…

مادر پارسا نباید در گله و شکایت پارسا اسیرشود بلکه بهترین پاسخ او سکوتش است

آری سکوت…

اگر پاسخی گرفته نشود به شگفتی خواهید دید که گله و شکایت به سرعت از میان می رود

شاید پارسا غذا را بخورد و شاید هم نخورد ولی شکایت او پایان می پذیرد

ولی یکی از شکایت های بسیار متداول معمولا درگیری های بین فرزندان می باشد

به این نمونه توجه کنید:

زهرا:مامان علی داره ادای منو در میاره

مادر:علی ادای زهرا رو در نیار این کار خوبی نیست

علی:من ادای کسی رو در نمیارم زهرا داره الکی میگه

زهرا:نه خودت بودی داشتی ادای منو در میاوردی

و…

این چرخه ادامه پیدا می کند و والدین نیز درگیر آن می شوند

نمونه های بسیار زیادی از دعواهای خواهران و برادران وجود دارد که دقیقا این چرخه تکرار می شود

ولی بدانید که کوشش والدین برای حل و فصل کردن دعواها و مشاجرات خواهر و برادرها،چیزی جز خوراک رساندن به دو خود کودکانه حریص که مشتاقانه در پی خوراک بیشتری هستند نصیب شما نمی کند

بهترین واکنش والدین به شکایات فرزندان از هم این می باشد که آنها را تنها بگذارد و کار خود را پی بگیرد

جمع بندی:

با مثال های متنوع به این نتیجه رسیدیم که بهترین واکنش والدین در مقابل غرغر و شکایت کودکان این است که اگر دلیل منطقی برای غرغر و شکایت کودکان وجود ندارد آنها را به خود وا داشته و هیچ واکنشی انجام ندهیم و مشغول کار و فعالیت عادی خود شویم گویی آنها چیزی نمی گویند

لطفا سوالات و اطلاعات خود را در قسمت نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذاریدwww.mivezendegi.ir

احتمالا مقاله ها و ویدئوهای زیر مورد علاقه شما است:

چگونه با بددهنی کودکان برخورد کنیم؟(حاضر جوابی و مزاحمت کودکان)

پس از نه گفتن به کودکان چه اتفاقی می افتد؟

با فحاشی کودکان چطور برخورد کنیم؟

در مقابل لجبازی کودکان چه کنیم؟

عباس نیازی

عباس نیازی هستم کارشناسی ارشد مشاوره خانواده،یک معلم و یک مشاور در سایت میوه زندگی یاد می گیریم که با تکنیک های ساده و کاربردی چطور از نظر تحصیلی و رفتاری و ارتباطی رشد کنیم

عضو کانال تلگرام شو تا پست ها و وویس های جدید رو اول از همه ببینی عضویت در کانال

فکر میکنم از این مقالات هم خوشت میاد

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    0