چگونه اراده قوی داشته باشیم؟

تکنیک های ساده و کاربردی برای داشتن اراده قوی در انجام کارها

چگونه اراده قوی داشته باشیم
چگونه اراده قوی داشته باشیم

چگونه اراده قوی داشته باشیم

همه در زندگی تصمیم می گیریم که کاری انجام دهیم ولی معدود افرادی هستند که تا آخر کار را به پایان می رسانند این که بتوانیم کاری را به شروع و یا به اتمام برسانیم کاملا به اراده ما بستگی دارد اراده یکی از مهم ترین وجه تمایزهای افراد موفق و غیر موفق است

شاید بخواهید وزن کم کنید،سیگار را ترک کنید یا به اهداف شغلی خاصی برسید ، قدرت اراده بسیار حیاتی است.

اگر زندگی افراد موفق را بررسی کنید اکثر آن ها اراده های قوی داشته اند که تا آخر توانسته اند کاری را پیش برده و به سرانجام برسانند

در این مقاله یاد می گیریم که چطور در انجام کارهایمان اراده قوی داشته باشیم و بتوانیم کار را به پایان برسانیم

پس اگر شما هم دوست دارید اراده قوی داشته باشید حتما توصیه می کنم این مقاله را بخوانید

۱-فیل ها را لقمه لقمه بخورید:

زمانی که در ذهنتان کار بزرگی را تصور می کنید هر زمان بخواهید قسمتی از آن را انجام بدهید ترس از به اتمام نرسیدن باعث می شود که اراده قوی نداشته باشید برای این که در هر کار بزرگی اراده قوی داشته باشید و کار را تا آخر با پایان برسانید سعی کنید کار را به قطعات کوچک تبدیل کنید

با شکستن کارهای سخت و دشوار در بخش های کوچک و قابل کنترل می توانید اراده خود را افزایش دهید.

به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید یک کتاب ۱۰۰صفحه ای را تا آخر ماه تمام کنید اگر با این تصور مطالعه کنید مطمینا حجم کتاب مانع از شروع کتاب می شود ولی اگر بگویید که هر روز سه صحفه باید بخوانم تا در آخر ماه کتاب را تمام کرده باشم این تقسیم بندی باعث تقویت اراده شما می شود

وقتی وظایف بزرگ را به اجزای کوچک تقسیم می کنیم در ذهنمان قابل وصول تر و آسان تر می شود

۲-ضرب الاجل مشخص کنید:

اگر می خواهید قدرت اراده خود را افزایش دهید ، باید ضرب الاجلی برای انجام کارهایتان مشخص کنید. هیچ کس نمی تواند بدون ضرب الاجل عملکرد خوبی داشته باشد. ضرب الاجل هایی را تعیین کنید که بتوانید به طور منطقی به آنها برسید

ولی یادتان باشد برای تعیین ضرب الاجل به هیچ وجه توقع بسیار زیادی از خود نداشته باشید و ضرب الاجل های منطقی تعیین کنید مثلا فکر کنید کتابی را تا به حال اصلا مطالعه نکرده اید به خود می گویید یک هفته ای کتاب را می خوانم

زمانی که شروع به مطالعه کتاب می کنید چون عادت به مطالعه ندارید مطمئنا با یک یا دوساعت مطالعه دست از تلاش می کشید و چون توقع زیادی از خود دارید اراده خود را از دست می دهید و در نتیجه نمی توانید در ضرب الاجل مشخص شده به نتیجه برسید

ولی تا جایی که می توانید هر قدم خود را تحسین کنید و یادداشت کرده در جلوی چشم خود قرار دهید تا به شما انگیزه دهد

۳-پیش بینی کنید و طرح داشته باشید:

. تکنیکی که به شما کمک می کند که اراده قوی داشته باشید و بتوانید در موقعیت های مختلف بهترین واکنش را نشان دهید استفاده از تکنیک “اگر ، پس” برای برنامه ریزی موقعیت های غیرقابل پیش بینی  است که در آن ممکن است با وسوسه مواجه شوید.

به عنوان مثال فرض کنید شما برای کنکور مطالعه می کنید و تصمیم گرفته اید روزی ۶ساعت مطالعه داشته باشید و زمان مطالعه را نیز مشخص کرده اید حالا فرض کنید در این زمان دوست شما زنگ بزند،مهمانی برای شما بیاید،تلوزیون برنامه ای داشته باشد…

آیا برای این موقعیت ها که وسوسه نشوید و دست از مطالعه برندارید برنامه ای دارید

تاجایی که می توانید انواع موقعیت های مختلف که ممکن است پیش بیاید را پیش بینی کنید و برای هرکدام طرحی داشته باشید

۴-نسبت به خود بی رحم باشید:

همه ما درون خود خودگویی هایی داریم این خودگویی ها مربوط به عملکرد ما در طول روز می شود سعی کنید خودگویی های خود را بررسی کنید آیا خودگویی های شما به سمت دلداری دادن به خودتان است؟

اگر به خودتان دلداری می دهید شک نکنید در زندگی دستاوردهای بزرگی به دست نخواهید آورد تاجایی که می توانید نسبت به خود بی رحم باشید و از خود بازخواست کنید

مثلا زمانی که صبح می خواهید از خواب بلند شوید با خود نگویید که آره دیشب دیرخوابیدم خیلی خسته ام باید بخوابم به خودتان بگویید که وقت کم هست فرصت زیادی ندارم دیگه خواب کافیه با این کار فقط تنبلی می کنم

برای این که بتوانید نسبت به خود بازخواست داشته باشید سعی کنید هر قدمی که مانع رسیدن به اهدافتان می شود را یادداشت کنید مثلا بنویسید امروز قرار بود از ساعت ۵تا۷مطالعه داشته باشم ولی سرگرم اینستاگرام شدم

نوشتن به شما آگاهی می دهد

۵-افکار منفی را مدیریت کنید:

افکار منفی به ناچار در طول کارهای شما ظاهر می شوند. نداهای درون شما ممکن است به سمت ناامیدی باشد این که نمی توانید کار را به اتمام برسانید و یا کاری که انتخاب کرده اید نتیجه ای در پی ندارد

اگر می خواهید اراده را افزایش دهید ، افکار منفی کمکی به شما نمی کند زیرا باعث می شود احساس شکست و ناامید کنید. در حالی که متوقف کردن کامل افکار منفی غیرممکن است ، می توانید نحوه واکنش و برخورد با آنها را تغییر دهید.

هنگامی که شما یک فکر منفی مثل “با این تعداد شرکت کننده در کنکور من نمیتونم اصلا رتبه خوبی بگیرم” در ذهنتان آمد ، از خود بپرسید که آیا واقعا تمام شواهد این حقیقت را تایید می کند؟

این کار را با بررسی شواهد واقعی انجام دهید ، نه فقط آنچه که افکار منفی به شما می گوید. می توانید در دفترچه خود دو ستون باز کنید، یکی “افکار من” دیگری “به چالش کشیدن”. در ستون “افکار من” ، شما می توانید بنویسید: “من یک هفته برای کنکور مطالعه داشتم ولی الان دو روز هست که هیچ مطالعه ای ندارم با این وضعیت دیگه کنکور قبول نمیشم.” در ستون “به چالش کشیدن” ممکن است شما بنویسید “من تازه درس خوندن رو شروع کردم روزی ۷ساعت درس میخونم و البته کتاب هایی که اصلا نخونده بودم رو دارم میخونم تازه شروع درس خوندن هستم این دو روز رو از دست دادم ولی می تونم جبرانش کنم “

با این که افکار منفی خود را به چالش بکشید در قسمت اول مثل یک قاضی از خود بازخواست کنید و در قسمت دوم مثل یک وکیل از خود دفاع کنید

برای مدیریت بهتر افکار منفی خود می توانید به مقاله و یا کلیپ ما در داخل سایت و یا تلگرام مراجعه کنید

۶-خودت باش:

خودت باش یعنی محدودیت های خود را بشناسید و اهداف مناسب را تعیین کنید. بعضی از افراد از خود تصور واهی دارند و خود را سوپر من می دانند برای همین اهداف و کارهایی که می خواهند انجام دهند را معقولانه انتخاب نمی کنند

برای این که بتوانیم تصور درستی از خود داشته باشیم لازم است کمی احساسات را کنار بگذاریم متاسفانه ما ایرانی ها بشدت احساساتی هستیم اهدافی را انتخاب می کنیم که به ما تعلق ندارد و یا کارهایی را می خواهیم انجام دهیم که دیگران شروع کرده اند

مثلا عید نوروز که می آید همه تصمیم به برنامه ریزی می کنند ولی بعد از مدتی مثلا یک یا دوماهه این برنامه ریزی کم کم از بین می رود

اگر واقعا به دنبال اراده هستید لازم است واقع بینانه و به صورت کاملا منطقی با خود و توانایی های خود برخورد کنید

۷-عادت های خوب ایجاد کنید:

استرس قاتل بزرگ اراده است و یادتان باشد رفتارهای یک روزه یا دو روزه زندگی مارا تغییر نمی دهند بلکه عادت ها زندگی مارا هدایت می کنند اگر واقعا می خواهید اراده خود را تقویت کنید و بدون استرس کارها را انجام دهید باید عادت هایی را در خود ایجاد کنید

برای این که بتوانید عادت هایی را در خود ایجاد کنید از مقدار کم شروع و به تدریج افزایش دهید مثلا مطالعه یا ورزش از روزی نیم ساعت شروع کنید ولی هر روز پنج دقیقه یا هفته ای ۱۵دقیقه اظافه کنید

افرادی که عادت های خوبی دارند کمتر تحت تأثیر استرس قرار می گیرند. ورزش منظم ،رژیم غذایی سالم و یک برنامه خواب کامل ، همه می توانند به کاهش میزان استرس شما در زندگی کمک کنند.

۸-به دنبال  همراه باشید:

هیچ کس نمی تواند همه کارها را انجام دهد. اگر می خواهید اراده خود را حفظ کنید ، به دنبال همراه باشید

برخی کارهای خاص ، مانند مطالعه یا ترک سیگار ، دارای گروه های حمایتی در بیمارستان ها و جاهای مختلف هستند که می تواند به شما کمک کند

با دوستان و اعضای خانواده خود در مورد کارهایی که می خواهید انجام دهید صحبت کنید. از آنها بخواهید در طول راه از شما حمایت کنند.

ممنون از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید لطفا تجربیات و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید www.mivezendegi.ir

2 نظرات
  1. یگانه پورسلیمان می گوید

    ببخشید من امتحانات پایان ترم خردادم فقط سه تا ازش مونده اما نمی دونم چرا انگیزه کافی برای دادن اونها رو ندارم

    1. عباس نیازی می گوید

      سلام
      شاید این انگیزه خوبی براتون باشه که اگر نمرات خوبی بدست بیارید زمانی که میخواید کارنامه رو به مامان بابا نشون بدین بااارامش نشون میدید خودتون هم از نتیجه آرامش دارید
      هرموقع خسته شدید و بی انگیزه شدید در حد یک دقیقه تجسم کنید که کارنامه رو گرفتین و نتیجه خوبی بدست آوردید
      همین تجسم آینده بهتون برای ادامه انگیزه میده
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.