چطور استرس را در فرزندم کاهش دهم؟

روش هاس ساده و آسان برای کاهش استرس و اضطراب در فرزندان

کاهش استرس

چطور استرس را در فرزندم کاهش دهم؟

اگر فرزندتان استرس داشته باشد می توانید تشخیص دهید؟

اگر استرس فرزندتان را تشخیص دادید چه کاری برای آرام کردن او می توانید انجام دهید؟

همه افراد تا حدودی استرس را تجربه می کنند ولی معمولا در کودکان با شروع مدرسه استرس افزایش پیدا می کند

یکی از مهم ترین مشکلات کودکی که ممکن است برای سال ها فراموش نشود داشتن استرس و اضطراب می باشد

منشاء این اضطراب و استرس هرچه که باشد ممکن است به خواب های آشفته ختم شود

آیا برایتان پیش آمده است که در خواب از جایی سقوط کنید و یا خواب دوران کودکی خود و اضطراب دیدن مشق هایتان در سر کلاس را حتی در دوران بزرگسالی داشته باشید

وظیفه شما به عنوان والدین این است که بتوانید اول اضطراب و استرس فرزندتان را شناسایی کنید و سپس با روش هایی این اضطراب و استرس را کاهش دهید

در اینجا روش هایی را به شما خواهیم گفت که با استفاده از آن ها می توانید اضطراب و استرس را در فرزندتان کاهش دهید

پس اگر می خواهید که استرس را در فرزندتان کاهش دهید و فرزند آرامی داشته باشید با میوه زندگی همراه باشید

کاهش استرس
کاهش استرس

۱-با فرزندتان وقت بگذرانید تا با شما صحبت کند:

برای این که بدانید چه چیزی باعث اضطراب و استرس فرزندتان شده است لازم است از او بپرسید ولی اگر بپرسید در بیشتر مواقع به شما نخواهند گفت که چه چیزی باعث اضطراب و استرس آن ها شده است

ولی چگونه بفهمیم که چه عاملی باعث استرس آن ها شده است؟

برای این که بفهمید چه عاملی باعث اضطراب و استرس به او شده است لازم است با او وقت بگذرانید سعی کنید سرگرمی های مشترکی پیدا کنید و دوتایی انجام دهید

وقتی شما در کنار فرزندتان سرگرمی مشترکی را انجام می دهید ناخودآگاه به او خواهید گفت که برایش اهمیت قائل هستید و او حس می کند که کنارش هستید و می تواند به راحتی باشما صحبت کند

برای شروع می توانید از او بپرسید که چیزی ناراحتت کرده؟

و یا می توانید به او بگویید که هر وقت احتیاج به کمکی داشتی من پیشت هستم…

یکی از کارهایی که می تواند به ارتباط و درنتیجه کاهش استرس فرزندتان کمک کند صرف ناهار و یا شام در کنار شما می باشد پس سعی کنید ناهار و شام را در کنار تمام اعضاء خانواده و فرزندتان میل کنید

کاهش استرس
کاهش استرس

۲-کمک کنید تا هیجانش را برای شما باز کند:

زمانی که فرزندتان می گوید ترسیده و یا استرس دارد هیچ وقت با گفتن این جملات که:

چیزی نیست که…

ناراحت نباش درست میشه…

یا حالت که خوبه نگران چی هستی

سعی نکنید که هیجان کودکتان را کاهش دهید بلکه از او بپرسید:

چی باعث شده اینجوری بشی؟

چطور میتونم بهت کمک کنم؟

چه چیزی تورو ترسونده؟

با این سوالات هیجان کودک خود را به رسمیت شناخته اید و او به راحتی می تواند در مورد چیزی که باعث نگرانی او شده است صحبت کند

کاهش استرس
کاهش استرس

۳-تنفس دیافراگمی یا شکمی را به فرزندتان آموزش دهید:

یکی از مهم ترین تکنیک های کاهش استرس استفاده از تنفس دیافراگمی می باشد در این روش با استفاده از تنفس صحیح استرس و اضطراب را در خود کاهش می دهیم

تنفس دیافراگمی به این صورت است که با ۴شماره هوا را به داخل ریه های خود می دهیم و سپس ۴شماره هوا را داخل ریه های خودنگه می دایم و سپس در ۴ثانیه هوا را از داخل ریه های خود خارج می کنیم

برای این که به فرزندتان یاد بدهید که چگونه تنفس دیافراگمی داشته باشد می توانید به او بگویید که دست چپ خود را برروی سینه قرار دهد و دست راست خود را بر روی شکمش بگذارد

زمانی که نفس را به داخل ریه های خود می دهد باید دستی که روی سینه خود گذاشته است جلو بیاید و زمانی که می خواهد هوا را از داخل ریه های خود خارج کند دستی که روی شکم قرار داده است با حرکت شکم جلو بیاید

کاهش استرس
کاهش استرس

۴-برای کاهش استرس بر روی تمام حواس تمرکز کنید:

از فرزند خود بخواهید چشم هایش را ببندد و مکانی را که دوست دارد الان در آنجا باشد تجسم کند

در این لحظه از او بخواهید به شما بگوید که چه چیزی می بیند از او بخواهید چیزی از روی زمین بردارد و لمس کند و حس خود را بگوید هم چنین اگر بویی می آید به شما بگوید که چه بویی می آید

اگر صدایی در آن مکان می شوند به شما بگوید که چه صدایی می شوند زمانی که از تمام حواس فرزندتان استفاده می کنید به شدت استرس و اضطراب او را کاهش می دهید

به او یاد بدهید زمانی که شما نیستید با همین روش استرس خود را کاهش دهد

کاهش استرس
کاهش استرس

۵-از فرزندتان بخواهید در مورد چیزهایی که باعث استرس و آزار او می شود بنویسد:

به فرزندتا یاد بدهید که یک دفترچه برای بیان احساسات و هیجان های خود داشته باشد و هر زمانی که بابت هر چیزی ناراحت شد و یا استرس داشت در آن دفترچه یادداشت کند زمانی که ما در مورد افکار پشت احساسات و هیجاناتی خود می نویسیم این افکار از ذهن ما خارج شده و روی برگه قرار می گیرد

برای فرزندان کوچکتر می توانید از نقاشی استفاده کنید به او بگویید که هرچیزی که باعث ناراحتیت شده را نقاشی کن…

لطفا روش های گفته شده را برای فرزندان خود اعمال کنید و همیشه یادتان باشد که فرزندی که در خانه آرامش داشته باشد می تواند در آینده فرد موفقی شود

سوالات و تجربیات خود را در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید www.mivezendegi.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.