چگونه افکار منفی را کنترل کنیم؟

روش های ساده و کاربردی برای کنترل افکار منفی که مانع انجام هر کاری می شوند

کنترل افکار منفی

چگونه افکار منفی را کنترل کنیم؟

می توانید جلوی افکار منفی خود را بگیرید؟

چگونه افکارتان را کنترل می کنید؟

برای انجام کاری که احتیاج به تمرکز دارد افکارتان را میتوانید متمرکر کنید؟

ما هر روزه درگیر هزاران فکر مختلف می شویم رسانه های مختلف مارا هر روز بمباران اطلاعاتی می کنند و بدون این که بدانیم کدام درست و یا غلط است تنها این اطلاعات را در مغز خود وارد می کنیم

افکار منفی،اوضاع بد جامعه،سیل،زلزله،نگرانی از آینده و…تنها موارد کوچکی از افکاری است که هر روز با آن ها درگیر هستیم و در نتیجه ذهن ما ناخواسته تمرکز خود را از دست می دهد

افکار منفی احساسات بد بوجود می آورد و درنتیجه همیشه حالمان بد خواهد بود چون به چیزی فکر می کنیم که آن را وارد مغز خود کرده ایم

وقتی احساسمان بد باشد در نتیجه رفتار مثبت کمتری از خود بروز می دهیم و هر روز این چرخه را تکرار می کنیم تا به جایی می رسیم که فکر می کنیم هیچ تسلطی بر زندگی نداریم و همواره حالمان بد است

در اینجا تکنیک هایی را به شما یاد خواهیم داد که می توانید با استفاده از آن ها ذهن خود را کنترل کنید و در نتیجه رفتارتان را تغییر دهید و در زمان انجام هر کاری تمرکز داشته باشید

کنترل افکار منفی
کنترل افکار منفی

۱-نگرانی فکری را متوقف کنید:

زمانی که افکار منفی به سراغتان می آید چه کاری می توانید انجام دهید؟

تا به حال برایتان پیش آمده است که مشغول کاری باشید و افکار منفی به سراغتان بیاید؟معمولا زمان مطالعه و یا آماده شدن برای کنکوردقیقا همین زمان است وقتی این افکار به سراغتان می آید معمولا سرعت بسیار کندی خواهید داشت ولی تکنیک هایی وجود دارد که می توانید دراین زمان ها افکارتان را کنترل کنید

-بدترین حالت را در نظر بگیرید:خیلی از کسانی که برای کنکور مطالعه می کنند و یا برای انجام کاری آماده می شوند افکار منفی به سراغشان می آید در این زمان سعی کنید برای یک بار هم شده بدترین حالت ممکن را در نظر بگیرید اگر بدترین اتفاق بیافتد چه می شود؟

مثلا اگر در کنکور قبول نشوید و یا بیماری کرونا بگیرید چه پیش می آید و زمانی که بدترین حالت را در نظر گرفتید بنویسید که چه کاری باید انجام دهید تا خطر و یا تبعات ناشی از این اتفاق به حداقل ممکن کاهش پیدا کند

-زمان بندی افکار:

ساعت هایی را در طول روز برای فکر کردن در مورد مشکل خود قرار دهید و در دفترچه خود یادداشت کنید مثلا بگویید هر روز یک ساعت از ساعت چند تا چند به مشکلات فکر میکنم با این کار ذهنتان را هدایت می کنید

-پیاده روی کنید:

گاهی در هنگام شروع کار چنان با افکار منفی و مختلف بمباران می شویم که نمی توانیم با روش های گفته شده فکر خود را متمرکز کنیم بهترین کار در این موقع این است که دست از کار خود بکشیم و به پیاده روی برویم

پیاده روی به ذهن شما آرامش می دهد و اگر این پیاده روی در طبیعت باشد و با تمام حواس محیط را حس کنید ذهنتان را از افکار دور می کنید

کنترل افکار منفی
کنترل افکار منفی

۲-به خودتان ایمان داشته باشید:

اگر به خودتان باور نداشته باشید که می توانید همه چیز را تغییر دهید دیگر تلاشی به اندازه توانتان نخواهید کرد شاید برایتان پیش آمده باشد که وقتی میخواهید کاری را شروع کنید بارها افکار منفی مانع می شود و به شما می گوید که نمی توانید کار را به نحو احسن به اتمام برسانید

ولی اگر باور و ایمان به خود داشته باشید از حداکثر توانایی خود استفاده می کنید

برای این که ایمان به خود داشته باشید سعی کنید تفکر مثبت داشته باشید جملات انگیزشی و یا داستان افراد موفق می تواند بسیار به شما کمک کند که افکار خود را مثبت نگه دارید

کنترل افکار منفی
کنترل افکار منفی

۳-در مورد توانایی های خود خوشبین باشید:

شاید بگویید که واقع بینی در مورد توانایی هایم بهتر از خوشبینی است و چرا باید یک خوشبینی غیرواقعی داشته باشم؟

جواب شما این است که آیا از تمام توانایی های خود اطلاع دارید و یا از تمام توانایی خود استفاده کرده اید مثلا کسی که درمطالعه برای کنکور می گوید که من بیشتر از ۵ساعت نمی توانم در روز تمرکز داشته باشم این باور غلط نسبت به توانایی های شما باعث می شود که نسبت به رقبا عقب بمانید

همیشه سعی کنید به خود بگویید که هرچه الان هستم می توانم فراتر بروم و در نتیجه نسبت به توانایی هایتان بسیار خوشبین باشید و به هیچ وجه خود را محدود نکنید

یکی از بهترین تمرین ها می تواند این باشد که جملات مثبتی که بر روی کاغذ می نویسید را صبح ها نگاه کنید و با صدای بلند چندین بار تکرار کنید

کنترل افکار منفی
کنترل افکار منفی

۴-توقف تعمیم شکست ها به کل زندگی:

بعضی از افراد در کودکی و یا در مقطعی از زندگی با شکست و سختی روبرو شده اند پس با استناد به آن گوشه از زندگی خودشان دید منفی نسبت به زندگی پیدا کرده اند و دیگر تجربیات زندگی و آینده را منفی می بینند

به یاد داشته باشید ما با باورهایمان زندگی می کنیم و در زندگی چیزهایی را تجربه می کنیم که باور داریم پس در زندگی خود نگاهی دقیق تر داشته باشید

آیا کسی وجود ندارد که مثل شما تجربیات تلخ و سخت داشته باشید؟

آیا کسی وجود ندارد که با همین تجربیات تلخ زندگی خود را از نو ساخته باشد؟

زمانی که افکاری در مورد شکست های گذشته به سراغتان می آید بررسی کنید چه کسانی تجربیات مشابه شما داشته اند و چگونه از این مشکلات گذشته و در زندگی موفق شده اند

کنترل افکار منفی
کنترل افکار منفی

۵-توقف شخصی سازی:

در شخصی سازی افراد اتفاقاتی که در تسلط آن ها نبوده است را به خود نسبت می دهند و خود را سرزنش می کنند

مثلا ممکن است برادرکوچک شما هنگام عبور از خیابان تصادف کرده باشد و شما خود را به خاطر این که به او برای عبور از خیابان کمک نکرده اید سرزنش کنید ولی در صورتی که شما آنجا نبوده اید و به شما مربوط نبوده است

پس از خود بپرسید من چقدر در این اتفاق دخالت داشته ام و اگر دخالت نداشته اید به هیچ وجه لازم نیست خود را سرزنش کنید و فکر خود را مشغول این اتفاق کنید

کنترل افکار منفی
کنترل افکار منفی

۶-نتیجه گیری بدون مستندات:

زمانی پیش می آید که بدون داشتن مستندات درست از اتفاقاتی به نتیجه خاصی می رسیم مخصوصا در مورد کسانی که فکر می کنند شخصی آن ها را دوست ندارد یا دیگران دوستشان ندارند

کسانی که بدون داشتن استناداتی،نتیجه گیری گیری می کنند معمولا در ذهن خود فکر دیگران را می خوانند و همین باعث می شود که به نتیجه دلخواه خود برسند

برای این که بتوانید از این تله فکری رهایی پیدا کنید بهترین کار این است که از خود آن اشخاص بپرسید که آیا تصورتان درست بوده است یا نه؟

و یا اگر نمی توانید با خود شخص صحبت کنید باور خود را بررسی کنید که چقدر با مستندات جور در می آید

کنترل افکار منفی
کنترل افکار منفی

۷-فاجعه سازی:

این تله فکری زمانی به وجود می آید که پس از شکستی مشخص فکر می کنیم که زندگی دیگر ادامه پیدا نمی کند و از یک اتفاق و شکست برای خود فاجعه جبران ناپذیری درست می کنیم

مثلا این مورد درباره کسانی که برای کنکور مطالعه می کنند بسیار پیش می آید وقتی تنها در یک آزمون نتایج خوبی بدست نمی آورند به این نتیجه می رسند که دیگر نمیتوانند در کنکور قبول شوند و از آن فاجعه می سازند

برای توقف فاجعه سازی روی باورهای مثبت خود فکر کنید مثلا کسی که در امتحانی قبول نشده است شاید با خود بگوید که هیچ وقت نمی تواند شغل خوبی پیدا کند در صورتی که اگر کمی دقت کنید خیلی از افراد در زندگی شکست های مشابه شما داشته اند و مطمینا تنها قبولی در یک آزمون ملاک خوشبختی در آینده نخواهد بود

امیدوارم همیشه بتونید افکار خودتون رو کنترل کنید

لطفا سوال و یا تجربه خود را در قسمت نظرات با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید www.mivezendegi.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.